Oppdatering 27. januar 2020
Jeg viser til nedenstående. I dag har jeg mottatt et nytt uførebevis fra NAV. Det er bedre, men burde fortsatt vært mer detaljert. Dette har krevd mye av meg og jeg er lettet over at NAV har kommet meg litt i møte. Jeg mangler enda en korrekt årsoppgave. Jeg avventer svar fra Arbeids- og Sosialdirektoratet før jeg kontakter NAV igjen. Nedenstående varsel sendte jeg blant annet til til Arbeids- og Sosialdepartementet, de har bedt direktoratet om å svare meg.
Har du spørsmål om denne saken kan du skrive til meg på retning.syd@gmail.com
***
VARSEL OM NAVs DISKRIMINERING AV UFØRE
Spania
11.januar 2020
(oppdatert
14. januar 2020)
Dette
er et varsel om hvordan NAV diskriminerer uføre. Ofrene er norske
uføre som har flyttet til Spania. Jeg presiserer at dette gjelder
norske borgere som på lovlig vis, og etter gjeldende regler, har
emigrert fra Norge og immigrert i Spania. NAVs praksis, som jeg
beskriver lenger ned, er i strid med EUs regelverk mot diskriminering
Art. 24 i Direktiv 2004/38 (*1). Videre har jeg fått følgende svar
på en henvendelse til EU;
EU
law has not harmonized tax rebates or welfare benefits. However, EU
law ensures that EU citizens are not discriminated on grounds of
their nationality or residence (Art. 24 of Directive 2004/38). The
ECJ has consistently held that the equal treatment rule laid down in
EU laws prohibits not only overt discrimination by reason of
nationality but also all covert forms of discrimination which, by the
application of other distinguishing criteria, lead in fact to the
same result (see, inter alia, Case C-237/94 O'Flynn v Adjudication
Officer [1996] ECR I-2617, paragraph 17).
Kort
oppsummert betyr dette at myndighetene ikke kan diskriminere ved å
benytte andre vilkår enn de som gjelder saken, uansett nasjonalitet
eller bosted.
Trygdeforordningen
I
Trygdeforordningen 883/2004 (*2), Artikkel 4 og 5 kommer det frem at
man har rett til samme ytelser og forpliktelser som enhver
annen innbygger i medlemslandet, på visse vilkår. Disse
vilkårene påvirker ikke retten til å eksportere uføretrygd til
Spania, eller retten til å få helsetjenester. Dette fremkommer i
Artikkel 17 og 24. Derimot er det vilkår for å få innvilget
uføretrygd etter at man har flyttet til Spania. Det
går jeg ikke inn på her, jeg forutsetter at uføretrygden er
eksportert.
Trygdeavgift
skal man fortsatt betale til Norge. Man kan ikke melde seg ut av
Folketrygden og melde seg inn Seguridad Social på egen hånd.
Eventuelt kan man velge å melde seg ut av Folketrygden, da vil
Spania kreve at man har privat helseforsikring.
I
henhold til Prosedyrer for gjennomføring av Trygdeforordningen
987/2009, Artikkel 2,3,4, 22 og 24 (*3) skal Norge sikre
overføring av alle nødvendig opplysninger til Spania. Uten
at jeg viser til alle bestemmelser her, skal de nødvendige
opplysninger sikre rettighet til korrekt utredning og
behandling, hjelpemidler, honnørkort og andre særskilte tjenester.
Overføringen gjøres via sertifikatet S1, men også andre dokumenter
som legeerkæringer og uførebevis gjelder herunder. Videre skal man
sørge for rask saksbehandling spesielt for eldre og uføre.
Norske
myndighter gir mangelfulle opplysninger til Spania og bryter dermed
sine plikter. Riktignok fremkommer det i S1 at man er ufør, men ikke
etter hvilken definisjon. Resultatet er at uføre mister rettigheter
ikke bare i Spania, men også i Norge som ikke lenger er pliktig til
å gi disse helsetjenestene. Altså betaler vi trygdeavgift for
rettigheter vi ikke får av noen av landene.
Uførebevis
og årsoppgave fra NAV
Når
man skal immigrere i Spania er man avhengig av Uførebevis fra NAV.
Dette dokumentet benyttes til flere formål; blant annet kreves det
av immigrasjonsmyndighet, som inntektsbevis, når man registrerer seg
hos Seguridad Social og som vedlegg til skattemeldingen. NAV har hatt
som praksis å utgi Uførebeviset på spansk. Imidlertid har dette
beviset vært mangelfullt, både fordi trygden omtales som pensjon og
fordi feil uføredefinisjon benyttes. Det samme gjelder årsoppgaven.
Likeledes som for S1, bryter Norge sine plikter om å overføre alle
nødvendige opplysninger til Spania, både på Uførebevis og
Årsoppgave.
Skatteavtale
med Spania
Skatteretten
flyttes til Spania i henhold til Artikkel 18 i Skatteavtalen med
Spania (*4) og EUs Recident Rights (*5). Skatteetaten motarbeider
denne bestemmelsen, men det skal jeg ikke komme nærmere inn på her,
det er en sak jeg skal varsle for seg. Jeg nevner det for å gjøre
oppmerksom på at uføres rettigheter motarbeides på tvers av
etatene. Spanske skattemyndigheter vil ikke godta lovlig
skattefradrag uten korrekt uføredefinsjon og årsoppgave fra Norge.
Dermed mister norske uføre rett til skattefradrag, samt fradrag for
særskilte utgifter. I Skatteavtalens artikkel 25 står det at man
ikke kan diskriminere det annet lands skattebetalere. Dette gjelder
begge veier, norske myndigheter kan ikke bidra til at Spania
diskriminerer norske utføre. Les også Artikkel 26 om klage og
Artikkel 27 om opplysningsplikt.
Skjult
diskriminering
Trygdeforordningen
skiller på retten til helsetjenester og retten til å få innvilget
uføretrygd. Den skiller også på pensjon og uføretrygd. Når
norske myndigheter konsekvent benytter feil artikler, som går i
uføres disfavør, er det så systematisk at jeg ikke tror det er
tilfeldig. Om jeg som ufør uten juridisk kompetanse kan finne frem
til regelverket, må man forvente at norske myndigheter kan det
samme. Uansett årsak, resultatet er skjult diskriminering;
«EU-domstolen
har konsekvent slått fast at likebehandlingsregelen fastsatt i
EU-lover ikke bare forbyr åpenlyst diskriminering på grunn av
nasjonalitet, men også alle skjulte former for diskriminering, som
når anvendelse av andre kriterier fører til samme resultat»
Konsekvenser
Ovennevte
feilpraksis fra NAV går særs ut over uføre som trenger pleie.
Andre eksempel kan være tilgang på hjelpemiddel og rehabilitering.
Når dette toppes ved at man ikke får skattefradrag har det også
økonomisk konsekvense. Noen får også store skattekrav og bøter
fra spanske skattemyndigheter som følge av Skatteetatens praksis.
Jeg
viser til EU's menneskerettigheter og nevner her to rettigheter fra
Protection of persons with disabilities (*6);
- Access to health services
- Habilitation and rehabilitation, by attaining full physical, mental, social and vocational ability
Uføredefinisjoner
I
Spania er det fire ulike definisjoner av ufør, mens man i Norge kun
benytter gradering. La meg vise til relevante vilkår for uføretrygd
som er fastsatt i Lov om folketrygd (*7), disse er § 12-5
Hensiktmessig behandling og arbeidsrettede tiltak, § 12-6 Sykdom,
skade eller lyte – krav til årsakssammenheng og § 12-7 Nedsatt
innteksevne.
I
Norge blir man medisinsk utredet, gitt arbeidstrening og gjerne
omskolert. Når man får uføretrygd er vedtaket basert på at man
ikke har inntektsevne, uansett yrke. Derav får du en gradert uførhet
opp til 100%. I Spania kan man få uføretrygd dersom man er
arbeidsudyktig for sitt opprinnelige yrke. Det er åpenbart at de
spanske uføredefinisjonene ikke går i favør av en norsk ufør ved
korrekt bruk av definisjon.
De
spanske definisjonene er som følger, her med engelsk oversettelse i
henhold til EU Employment, Social Affairs and Inclusion (*8);
- Incapacidad permanente parcial / Partial permanent invalidityThe worker's normal performance is impaired by 33% or more, but he/she can carry out the basic tasks of their normal job.
- Incapacidad permanente total / Total permanent invalidityPrevents the worker from carrying out basic tasks of their normal profession, but he/she can do another job.
- Incapacidad permanente absoluta / Absolute permanent invalidityCompletely disqualifies the worker from any profession
- Gran invalidez / Severe disabilityCompletely disqualifies the worker, who furthermore, requires assistance fromother persons to carry out their daily basic activities.
Om
man jamfører spanske definisjoner med norske vilkår for uføretrygd
er det ikke komplisert å overføre til riktig definisjon;
- Incapacidad permanente parcial tilsvarer gradert uføretrygd
- Incapasidad permanente total benyttes ikke i norge, man bruker i tilfelle nr. 1
- Incapacidad permanente absoluta tilsvarer 100% ufør
- Gran invalidez tilsvarer ufør med pleiebehov
NAVS
praksis
Jeg
nevnte over at NAV har hatt praksis om å gi Uførebevis på spansk.
Jeg har gjentatte ganger forsøkt å få tildelt korrekt bevis, uten
hell. Og uten begrunnelse, noe som er brudd på § 25 i
Forvaltningsloven (*9). Det siste er at NAV hevder de ikke lenger kan
gi Uførebevis på spansk, kun på engelsk. Når jeg ser tilbake på
dialogen med NAV kan jeg ikke oppleve det som annet enn trakassering.
Jeg ønsker kun det jeg har rett på. Skriv gjerne uførebeviset på
engelsk om spansk er umulig, de korrekte definisjonene har jeg
informert om over. Eventuelt kan man lage en tekst hvor det
fremkommer at man ikke har innteksevne uansett yrke. Videre; husk
beløp, uføretidspunkt, uføregrad i %. Dette gjelder også
årsoppgaven.
Kommentar
Når
jeg nå har kommet hit i varselet mitt, virker det hensides at dette
er noe jeg må varsle om. Det er mine rettigheter – torpedert av
norske myndigheters motvilje mot EU reglementet. Dette fører til
diskriminering av syke enkeltmennesker. Jeg er så uendelig sliten og
deprimert av å måtte forholde meg til NAV. Jeg ser mennesker rundt
meg som hadde livsglede til tross for at de var syke, nå er de en
trist skygge av seg selv. Somatiske sykdommer har fått følge av
depresjon. Vi er skambelagt, stigmatisert og traumatisert. Jeg
gråter, på vegne av meg selv og mange som har det mye verre enn
meg. Hvor er vårt rettsvern? Vil det ingen ende ta?
Du
som leser dette varselet kan gjøre en stor forskjell for mange
mennesker, det er nesten 1000 norske uføre i Spania. Du kan hjelpe
enten ved å dele videre, ved å sende direkte til noen som kan
hjelpe, eller fordi du sitter i en posisjon hvor du kan ta tak i det!
- Directive 2004/38/EC of the European Parliament
- Regulation (EC) No 883/2004
- Regulation (EC) No 987/2009 laying down the procedure for implementing Regulation (EC) No 883/2004
- Overenskomst mellom Norge og Spania til unngåelse av dobbelbeskatning og forebyggelse av skatteunndragelse med hensyn til skatter av inntekt og av formue
- EU Recident Rights
- Decision 2010/48/EC Protection of persons with disabilities
- Lov om folketrygd
- EU Employment, Social Affairs and Inclusion
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningsaker
Varselet
er sendt til flere myndigheter og personer, jeg offentliggjør ikke
alle av ulike grunner. Men følgende ansvarlige personer
på Stortinget har fått varselet,
Statsminister Erna Solberg, Arbeids- og Sosialminister Anniken Haugli, Leder Kontrollkomiteen Dag Terje Andersen, Kultur- og Likestillingsminister Trine Skei Grande.
I ettertid har ansvarlige statsråder blitt skiftet, jeg vurderer å sende nytt varsel til disse, men avventer svar fra Sosial- og Arbeidsdirektoratet.
Statsminister Erna Solberg, Arbeids- og Sosialminister Anniken Haugli, Leder Kontrollkomiteen Dag Terje Andersen, Kultur- og Likestillingsminister Trine Skei Grande.
I ettertid har ansvarlige statsråder blitt skiftet, jeg vurderer å sende nytt varsel til disse, men avventer svar fra Sosial- og Arbeidsdirektoratet.
Har du spørsmål om ovenstående kan du sende melding til retning.syd@gmail.com