VARSEL OM NAV

Oppdatering 27. januar 2020

Jeg viser til nedenstående. I dag har jeg mottatt et nytt uførebevis fra NAV.  Det er bedre, men burde fortsatt vært mer detaljert. Dette har krevd mye av meg og jeg er lettet over at NAV har kommet meg litt i møte. Jeg mangler enda en korrekt årsoppgave. Jeg avventer svar fra Arbeids- og Sosialdirektoratet før jeg kontakter NAV igjen. Nedenstående varsel sendte jeg blant annet til til Arbeids- og Sosialdepartementet, de har bedt direktoratet om å svare meg. 

Har du spørsmål om denne saken kan du skrive til meg på retning.syd@gmail.com

***

VARSEL OM NAVs DISKRIMINERING AV UFØRE
Spania 11.januar 2020
(oppdatert 14. januar 2020)

Dette er et varsel om hvordan NAV diskriminerer uføre. Ofrene er norske uføre som har flyttet til Spania. Jeg presiserer at dette gjelder norske borgere som på lovlig vis, og etter gjeldende regler, har emigrert fra Norge og immigrert i Spania. NAVs praksis, som jeg beskriver lenger ned, er i strid med EUs regelverk mot diskriminering Art. 24 i Direktiv 2004/38 (*1). Videre har jeg fått følgende svar på en henvendelse til EU;

EU law has not harmonized tax rebates or welfare benefits. However, EU law ensures that EU citizens are not discriminated on grounds of their nationality or residence (Art. 24 of Directive 2004/38). The ECJ has consistently held that the equal treatment rule laid down in EU laws prohibits not only overt discrimination by reason of nationality but also all covert forms of discrimination which, by the application of other distinguishing criteria, lead in fact to the same result (see, inter alia, Case C-237/94 O'Flynn v Adjudication Officer [1996] ECR I-2617, paragraph 17).

Kort oppsummert betyr dette at myndighetene ikke kan diskriminere ved å benytte andre vilkår enn de som gjelder saken, uansett nasjonalitet eller bosted.

Trygdeforordningen
I Trygdeforordningen 883/2004 (*2), Artikkel 4 og 5 kommer det frem at man har rett til samme ytelser og forpliktelser som enhver annen innbygger i medlemslandet, på visse vilkår. Disse vilkårene påvirker ikke retten til å eksportere uføretrygd til Spania, eller retten til å få helsetjenester. Dette fremkommer i Artikkel 17 og 24. Derimot er det vilkår for å få innvilget uføretrygd etter at man har flyttet til Spania. Det går jeg ikke inn på her, jeg forutsetter at uføretrygden er eksportert.

Trygdeavgift skal man fortsatt betale til Norge. Man kan ikke melde seg ut av Folketrygden og melde seg inn Seguridad Social på egen hånd. Eventuelt kan man velge å melde seg ut av Folketrygden, da vil Spania kreve at man har privat helseforsikring.

I henhold til Prosedyrer for gjennomføring av Trygdeforordningen 987/2009, Artikkel 2,3,4, 22 og 24  (*3) skal Norge sikre overføring av alle nødvendig opplysninger til Spania. Uten at jeg viser til alle bestemmelser her, skal de nødvendige opplysninger sikre rettighet til korrekt utredning og behandling, hjelpemidler, honnørkort og andre særskilte tjenester. Overføringen gjøres via sertifikatet S1, men også andre dokumenter som legeerkæringer og uførebevis gjelder herunder. Videre skal man sørge for rask saksbehandling spesielt for eldre og uføre.

Norske myndighter gir mangelfulle opplysninger til Spania og bryter dermed sine plikter. Riktignok fremkommer det i S1 at man er ufør, men ikke etter hvilken definisjon. Resultatet er at uføre mister rettigheter ikke bare i Spania, men også i Norge som ikke lenger er pliktig til å gi disse helsetjenestene. Altså betaler vi trygdeavgift for rettigheter vi ikke får av noen av landene.

Uførebevis og årsoppgave fra NAV
Når man skal immigrere i Spania er man avhengig av Uførebevis fra NAV. Dette dokumentet benyttes til flere formål; blant annet kreves det av immigrasjonsmyndighet, som inntektsbevis, når man registrerer seg hos Seguridad Social og som vedlegg til skattemeldingen. NAV har hatt som praksis å utgi Uførebeviset på spansk. Imidlertid har dette beviset vært mangelfullt, både fordi trygden omtales som pensjon og fordi feil uføredefinisjon benyttes. Det samme gjelder årsoppgaven. Likeledes som for S1, bryter Norge sine plikter om å overføre alle nødvendige opplysninger til Spania, både på Uførebevis og Årsoppgave.

Skatteavtale med Spania
Skatteretten flyttes til Spania i henhold til Artikkel 18 i Skatteavtalen med Spania (*4) og EUs Recident Rights (*5). Skatteetaten motarbeider denne bestemmelsen, men det skal jeg ikke komme nærmere inn på her, det er en sak jeg skal varsle for seg. Jeg nevner det for å gjøre oppmerksom på at uføres rettigheter motarbeides på tvers av etatene. Spanske skattemyndigheter vil ikke godta lovlig skattefradrag uten korrekt uføredefinsjon og årsoppgave fra Norge. Dermed mister norske uføre rett til skattefradrag, samt fradrag for særskilte utgifter. I Skatteavtalens artikkel 25 står det at man ikke kan diskriminere det annet lands skattebetalere. Dette gjelder begge veier, norske myndigheter kan ikke bidra til at Spania diskriminerer norske utføre. Les også Artikkel 26 om klage og Artikkel 27 om opplysningsplikt.

Skjult diskriminering
Trygdeforordningen skiller på retten til helsetjenester og retten til å få innvilget uføretrygd. Den skiller også på pensjon og uføretrygd. Når norske myndigheter konsekvent benytter feil artikler, som går i uføres disfavør, er det så systematisk at jeg ikke tror det er tilfeldig. Om jeg som ufør uten juridisk kompetanse kan finne frem til regelverket, må man forvente at norske myndigheter kan det samme. Uansett årsak, resultatet er skjult diskriminering;

«EU-domstolen har konsekvent slått fast at likebehandlingsregelen fastsatt i EU-lover ikke bare forbyr åpenlyst diskriminering på grunn av nasjonalitet, men også alle skjulte former for diskriminering, som når anvendelse av andre kriterier fører til samme resultat»

Konsekvenser
Ovennevte feilpraksis fra NAV går særs ut over uføre som trenger pleie. Andre eksempel kan være tilgang på hjelpemiddel og rehabilitering. Når dette toppes ved at man ikke får skattefradrag har det også økonomisk konsekvense. Noen får også store skattekrav og bøter fra spanske skattemyndigheter som følge av Skatteetatens praksis. 


Jeg viser til EU's menneskerettigheter og nevner her to rettigheter fra Protection of persons with disabilities (*6);

  • Access to health services
  • Habilitation and rehabilitation, by attaining full physical, mental, social and vocational ability
Uføredefinisjoner
I Spania er det fire ulike definisjoner av ufør, mens man i Norge kun benytter gradering. La meg vise til relevante vilkår for uføretrygd som er fastsatt i Lov om folketrygd (*7), disse er § 12-5 Hensiktmessig behandling og arbeidsrettede tiltak, § 12-6 Sykdom, skade eller lyte – krav til årsakssammenheng og § 12-7 Nedsatt innteksevne.

I Norge blir man medisinsk utredet, gitt arbeidstrening og gjerne omskolert. Når man får uføretrygd er vedtaket basert på at man ikke har inntektsevne, uansett yrke. Derav får du en gradert uførhet opp til 100%. I Spania kan man få uføretrygd dersom man er arbeidsudyktig for sitt opprinnelige yrke. Det er åpenbart at de spanske uføredefinisjonene ikke går i favør av en norsk ufør ved korrekt bruk av definisjon.

De spanske definisjonene er som følger, her med engelsk oversettelse i henhold til EU Employment, Social Affairs and Inclusion (*8);
  1. Incapacidad permanente parcial / Partial permanent invalidity
    The worker's normal performance is impaired by 33% or more, but he/she can carry out the basic tasks of their normal job.
  2. Incapacidad permanente total / Total permanent invalidity
    Prevents the worker from carrying out basic tasks of their normal profession, but he/she can do another job.
  3. Incapacidad permanente absoluta / Absolute permanent invalidity
    Completely disqualifies the worker from any profession
  4. Gran invalidez / Severe disability
    Completely disqualifies the worker, who furthermore, requires assistance fromother persons to carry out their daily basic activities.
Om man jamfører spanske definisjoner med norske vilkår for uføretrygd er det ikke komplisert å overføre til riktig definisjon;
  1. Incapacidad permanente parcial tilsvarer gradert uføretrygd
  2. Incapasidad permanente total benyttes ikke i norge, man bruker i tilfelle nr. 1
  3. Incapacidad permanente absoluta tilsvarer 100% ufør
  4. Gran invalidez tilsvarer ufør med pleiebehov
NAVS praksis
Jeg nevnte over at NAV har hatt praksis om å gi Uførebevis på spansk. Jeg har gjentatte ganger forsøkt å få tildelt korrekt bevis, uten hell. Og uten begrunnelse, noe som er brudd på § 25 i Forvaltningsloven (*9). Det siste er at NAV hevder de ikke lenger kan gi Uførebevis på spansk, kun på engelsk. Når jeg ser tilbake på dialogen med NAV kan jeg ikke oppleve det som annet enn trakassering. Jeg ønsker kun det jeg har rett på. Skriv gjerne uførebeviset på engelsk om spansk er umulig, de korrekte definisjonene har jeg informert om over. Eventuelt kan man lage en tekst hvor det fremkommer at man ikke har innteksevne uansett yrke. Videre; husk beløp, uføretidspunkt, uføregrad i %. Dette gjelder også årsoppgaven.

Kommentar
Når jeg nå har kommet hit i varselet mitt, virker det hensides at dette er noe jeg må varsle om. Det er mine rettigheter – torpedert av norske myndigheters motvilje mot EU reglementet. Dette fører til diskriminering av syke enkeltmennesker. Jeg er så uendelig sliten og deprimert av å måtte forholde meg til NAV. Jeg ser mennesker rundt meg som hadde livsglede til tross for at de var syke, nå er de en trist skygge av seg selv. Somatiske sykdommer har fått følge av depresjon. Vi er skambelagt, stigmatisert og traumatisert. Jeg gråter, på vegne av meg selv og mange som har det mye verre enn meg. Hvor er vårt rettsvern? Vil det ingen ende ta?

Du som leser dette varselet kan gjøre en stor forskjell for mange mennesker, det er nesten 1000 norske uføre i Spania. Du kan hjelpe enten ved å dele videre, ved å sende direkte til noen som kan hjelpe, eller fordi du sitter i en posisjon hvor du kan ta tak i det!

  1. Directive 2004/38/EC of the European Parliament
  2. Regulation (EC) No 883/2004
  3. Regulation (EC) No 987/2009 laying down the procedure for implementing Regulation (EC) No 883/2004
  4. Overenskomst mellom Norge og Spania til unngåelse av dobbelbeskatning og forebyggelse av skatteunndragelse med hensyn til skatter av inntekt og av formue
  5. EU Recident Rights
  6. Decision 2010/48/EC Protection of persons with disabilities
  7. Lov om folketrygd
  8. EU Employment, Social Affairs and Inclusion
  9. Lov om behandlingsmåten i forvaltningsaker

Varselet er sendt til flere myndigheter og personer, jeg offentliggjør ikke alle av ulike grunner. Men følgende ansvarlige personer på Stortinget har fått varselet,
Statsminister Erna Solberg, Arbeids- og Sosialminister Anniken Haugli, Leder Kontrollkomiteen Dag Terje Andersen, Kultur- og Likestillingsminister Trine Skei Grande. 

I ettertid har ansvarlige statsråder blitt skiftet, jeg vurderer å sende nytt varsel til disse, men avventer svar fra Sosial- og Arbeidsdirektoratet.

Har du spørsmål om ovenstående kan du sende melding til retning.syd@gmail.com